Home

Είναι δύο διαμετρικά αντίθετες απόψεις και προφανώς καμία από τις δύο δεν είναι αληθινή

December 22, 2009

Σε αυτό το απόσπασμα από την εκπομπή της ΕΤ1 «Παθήματα Μαθήματα» (04/2007), μιλούν:

η Χριστίνα Κουλούρη ( Καθηγήτρια Νεώτερης Ιστορίας, Παν. Πελοποννήσου και
Academic Supervisor and Editor – Joint History Project (JHP) – CDRSEE

και κάποιος άλλος από το CDRSEE που μιλάει στα αγγλικά.
(CDRSEE ή «Κέντρο για την Δημοκρατία και τη Συμφιλίωση στη Νοτιοανατολική Ευρώπη»)

Είναι πολύ διαφωτιστικό.

CDRSEE:
Το Κέντρο για την Δημοκρατία και τη Συμφιλίωση στη νοτιοανατολική Ευρώπη (CDRSEE) και το Κέντρο για τη Δημοκρατία στα Βαλκάνια δημιουργήθηκαν στα μέσα της δεκαετίας του 90.
Ήταν μια πρωτοβουλία Ελλήνων κυρίως επιχειρηματιών όπως ο Νίκος Ευθυμιάδης, ο Κώστας Καρράς, και ο Ρήγας Τζεπέλογλου.
Όλοι αυτοί τότε εργάζονταν για το ελληνικοτουρκικό φόρουμ προσπαθώντας να φέρουν κοντά τους επιχειρηματίες των δύο χωρών.
Κατά τη διάρκεια των συζητήσεων εκεί αναδύθηκε η ιδέα της δημιουργίας μιας Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης στην περιοχή η οποία θα εργαζόταν πάνω σε θέματα δημοκρατίας και συμφιλίωσης, αλλά που θα ήταν εγχώριας ιδιοκτησίας.
Κάτι που δεν θα ήταν εισηγμένο από τη Νέα Υόρκη, τις Βρυξέλλες, το Λονδίνο, ή την Βόννη την περίοδο εκείνη, και που θα βασιζόταν στις δυνάμεις του τόπου. Το διοικητικό συμβούλιο δηλαδή θα αποτελούσαν άνθρωποι από όλες τις χώρες της περιοχής.
Από τη Σλοβενία στο Βορρά ως την Κύπρο στο Νότο και από την Αλβανία στη Δύση ως τη Τουρκία στην Ανατολή.

Κουλούρη:
Η ιδέα λοιπόν είναι … ξεκινάει όχι από κυβερνήσεις αλλά ξεκινάει από αυτό που θα ονομάζαμε κοινωνία πολιτών.
Εμείς λοιπόν, κάποιοι άνθρωποι στα βαλκάνια, καθηγητές Ιστορίας σε πανεπιστήμια αλλά και σε σχολεία της δευτεροβάθμιας αλλά και της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, συγγραφείς εγχειριδίων, άνθρωποι που δούλευαν σε παιδαγωγικά ινστιτούτα θέλησαν να πάρουν το ρίσκο θα έλεγα να φτιάξουν κάτι το οποίο θα ήταν πρωτότυπο σε σχέση με ό,τι μας έχει συνηθίσει παραδοσιακά η διδασκαλία της Ιστορίας.

CDRSEE:
Χρειάστηκαν περίπου τέσσερα χρόνια έρευνας για να συνταχθεί ένας περιεκτικός (πολύ παχύς) τόμος, αυτό εδώ το βιβλίο που ονομάζεται η «Κλειώ στα Βαλκάνια». Η Κλειώ όπως γνωρίζετε είναι η Μούσα της Ιστορίας.
Το βιβλίο αυτό παραμένει μέχρι σήμερα η μοναδική συγκριτική μελέτη για τη διδασκαλία της ιστορίας στις 11 χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Δεν εκπλαγήκαμε όταν ανακαλύψαμε ότι όλοι στην περιοχή είναι ένοχοι του ίδιου πράγματος.
Όλοι διδάσκουν την Ιστορία στα πλαίσια του «εμείς οι καλοί και οι σπουδαίοι» αντίθετα με τους άλλους γύρω μας.
«Εμείς ήμασταν πάντοτε θύματα ποτέ οι επιτιθέμενοι». Πρόκειται για μία αρκετά εγωιστική και εθνοκεντρική προσέγγιση της Ιστορίας.

Κουλούρη:
Προφανώς δεν θέλουμε να αντικαταστήσουμε τις εθνικές ιστορίες. Ξέρουμε, …έχουμε απόλυτη συνείδηση ότι η Ιστορία διδάσκεται (κουνά ανεπαίσθητα το κεφάλι) …με ένα συγκεκριμένο τρόπο και θα συνεχίσει να διδάσκεται σε όλες τις χώρες.
Θέλουμε όμως να δώσουμε κάποια πρόταση, … μια εναλλακτική πρόταση, ε… κάποιο τρόπο … κάποια μέθοδο διδασκαλίας συγκριτική.
Την ονομάζουμε πολυπρισματική. Πως το ίδιο ιστορικό γεγονός μπορεί κανείς να το δει από πολλές πλευρές.

Αυτό λοιπόν είναι ένα πρόγραμμα που ξεκινήσε το 1999 και είναι ακόμη στη φάση της ολοκλήρωσης.
Δηλαδή με την έκδοση τεσσάρων βιβλίων εργασίας, κλείσαμε ένα κύκλο και τώρα περιμένουμε τις μεταφράσεις των βιβλίων στις κατά τόπους βαλκανικές γλώσσες.

CDRSEE:
Αυτό τα βιβλία γράφτηκαν και συντάχτηκαν από μια ομάδα 60 περίπου ιστορικών από την περιοχή.
Από Τούρκους, Έλληνες, Αλβανούς, Βούλγαρους, Ρουμάνους, Σέρβους, Κροάτες.
Καθόλου ασήμαντο επίτευγμα, …πρόκειται για ένα θαύμα στην πραγματικότητα
Πως 60 ιστορικοί, …60 ειδικοί μπόρεσαν να συμφωνήσουν σε ένα κοινό κείμενο όπως αυτό εδώ.
Τα βιβλία αρχικά εκδόθηκαν στα αγγλικά. Στοχεύουμε να τα μεταφράσουμε στις 10 γλώσσες για να καλυφθούν οι 11 χώρες και φιλοδοξούμε να τα εισαγάγουμε στα σχολεία ως μια νέα σύγχρονη μέθοδο διδασκαλίας της ιστορίας.

(σημείωση: το πρώτο βιβλίο εργασίας είναι για την Οθωμανική Αυτοκρατορία. www.see-jhp.org/hw_download.html )

Κουλούρη:
Σε αυτό το πρώτο βιβλίο για την Οθωμανική Αυτοκρατορία, έχουμε επιλέξει μια εικόνα από ένα εργαστήριο αστρονομίας την Κωνσταντινούπολη το 16ο αιώνα.
Με αυτή την επιλογή θέλαμε να δείξουμε ότι η Οθωμανική Αυτοκρατορία η οποία έχει συνδεθεί με εικόνες οπισθοδρόμησης, πολιτισμικής καθυστέρησης και παρακμής, είχε παραγάγει και στον τομέα του πολιτισμού και των τεχνών ένα έργο.
Και εν πάση περιπτώσει ας δώσουμε … χωρίς να εξιδανικεύουμε την Οθωμανική Αυτοκρατορία, ας δώσουμε μια ρεαλιστική εικόνα του τι ήταν το ισχυρότερο κράτος της Ευρώπης τον 15ο και 16ο αιώνα γιατί αυτό τείνουμε (σαρκαστικό χαμόγελο) να το αγνοούμε.
Όλοι οι χριστιανικοί λαοί που εξεγέρθηκαν εναντίον της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας έχουν μια τάση υποτίμησης αυτού του μεγάλου κράτους του οποίου υπήρξαν μέρος για τετρακόσια ή πεντακόσια χρόνια.

CDRSEE:
Η Οθωμανική Αυτοκρατορία …η περίοδος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
Αν ρωτήσεις ένα παιδί στην Ελλάδα για αυτή την περίοδο, θα σου πει ότι ήταν η πιο σκοτεινή περίοδος της ελληνικής ιστορίας.
Δεν υπήρξε τίποτα χειρότερο από αυτό.
(Υou know) Mια περίοδος που oι μουσουλμάνοι σκότωναν παντού χριστιανούς κλπ.

Αν πας σε ένα σχολείο στην Τουρκία και ρωτήσεις τους μαθητές τι σήμαινε η Οθωμανική Αυτοκρατορία για τους ανθρώπους των Βαλκανίων, θα σου πουν πως ήταν μια περίοδος διαφωτισμού. Ότι οι καλοκάγαθοι μουσουλμάνοι άρχοντες παρείχαν στους χριστιανούς υπηκόους τους δυνατότητες ευμάρειας, εμπορίου, ιδιοκτησίες κλπ.
Είναι δύο διαμετρικά αντίθετες απόψεις και προφανώς καμία από τις δύο δεν είναι αληθινή. (γαργαλιστικό χαμόγελο )
Θα μπορούσαμε να βρούμε εκατομμύρια παρόμοια παραδείγματα.

Κουλούρη:
Οι αντιδράσεις λοιπόν προήλθαν από εφημερίδες και τηλεοπτικούς σταθμούς, στην Κροατία, στη Βοσνία και στην Ελλάδα, στη Σερβία επίσης. Και προήλθαν κυρίως από κύκλους εθνικιστικών θέσεων.
Πίσω δηλαδή από αυτές τις αντιδράσεις υπάρχει ένας φόβος ότι αυτή η Ιστορία μπορεί να απειλήσει με κάποιον τρόπο την εθνική ταυτότητα.








Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: